Schrijven voor social media

Wanneer je gebruik wil maken van social media om je blog of een ander soort artikel te posten zijn er een aantal manieren waarop je dit het beste kunt doen. Het is anders dan zomaar posten op Internet dus het is handig om een aantal richtlijnen weer te geven over hoe je de teksten het beste in elkaar zet. Je hoeft geen commerciële tekstschrijver zijn om goede teksten te schrijven voor social media. In principe kan iedere beetje schrijver het leren.

Gebruik korte teksten
Op social media blijven mensen vaak niet lang op een pagina hangen aangezien ze vaak ongeduldiger zijn dan andere online bezoekers. Vaak duurt het maar een paar seconden voordat je bezoeker weer naar een andere pagina gaat. Dit komt ook omdat mensen meer de tekst scannen dan echt lezen. Wanneer een tekst er te lang uit ziet zullen ze sneller afhaken. Een tekst hoeft niet maar uit één of twee zinnen te bestaan maar probeer wel in een korte tijd zo goed mogelijk je boodschap over te brengen.

Gebruik beeld en quotes
Probeer via social media ook gebruik te maken van beeld- en illustratie materiaal. Je kunt het toevoegen in je tekst of tonen door middel van een link waarnaar je verwijst. Beeldmateriaal valt meer op en het wordt veel gebruikt op social media. Het voordeel is dat je met een afbeelding extra kunt benadrukken wat de kern van je boodschap is. Ook kun je gebruik maken van quotes. Licht bijvoorbeeld een tip toe of quote een tekst van een bekend persoon.

Grijp de aandacht en speel in op de korte aandachtspanne
Probeer verder zo snel mogelijk je boodschap over te brengen. Zeg meteen wat je te zeggen hebt. Als je dit gelijk in het begin van de tekst doet zullen mensen minder snel aan je aandacht ontspringen. Hierdoor beginnen veel Instagrammers bijvoorbeeld hun updates met een tekst in grote letters. Wanneer je direct de aandacht grijpt is de kans groter dat mensen op je ‘lees meer’ link gaan klikken.

Het beste zorg je ervoor dat deze niet eens nodig is, maar als je meerdere regels nodig hebt moet je wel de belangrijkste boodschap vooraan zetten. Probeer verder ingewikkelde jargon te vermijden, schrijf actief, gebruik informele taal en af en toe interpuncties en emoji’s.