Waarom is social media belangrijk voor bedrijven?

In Nederland is 96% van de bevolking actief op social media. Het merendeel van de bedrijven in Nederland heeft inmiddels ingezien dat social media een prachtig marketinginstrument vormt. Toch blijft 35% van de Nederlandse bedrijven achter door geen social media te gebruiken. Vaak komt dit door onduidelijkheid rondom dit onderwerp. Wat is het eigenlijk en wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Wat is social media?

Social media kan het best worden omschreven als websites en platformen waar gebruikers via het internet zelf inhoud op kunnen plaatsen. Dit geeft de mogelijkheid voor gebruikers om contact met elkaar te onderhouden. Bedrijven maken vooral van deze websites en platformen gebruik om het contact met hun huidige klanten te onderhouden en om nieuwe klanten te werven.

Het grootste social media platform in Nederland is momenteel WhatsApp. Aangezien WhatsApp vooral gefocust is op privéberichten, is het lastig voor bedrijven om hier een marketingstrategie op toe te passen. Het sterkst groeiende openbare platform van het afgelopen jaar is Instagram, met dagelijks 2,1 miljoen Nederlandse gebruikers.

Verschillende leeftijdsgroepen gebruiken verschillende platformen. Daarom is het belangrijk om naar de doelgroep van het bedrijf te kijken. Als de leeftijd van de doelgroep tussen de vijftien en negentien jaar ligt, kan het bedrijf zich het best focussen op Instagram, Snapchat en YouTube. Voor een doelgroep van twintig jaar en ouder is Facebook het meest geschikte platform, blijkt uit het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom Research & Consultancy.

Wat zijn de voordelen van social media?

Voor bedrijven is social media een uitstekend marketinginstrument. Het geeft ze namelijk de mogelijkheid om een hogere interactie te krijgen met bestaande en potentiële klanten. Dit heeft verschillende positieve gevolgen:

  • Bereik van bedrijven vergroten
  • Doordat het internet voor iedereen toegankelijk is, wordt het bereik van het bedrijf aanzienlijk verhoogd. De online aanwezigheid van een bedrijf verhoogd daarnaast ook de naamsbekendheid.

  • Koopgedrag van klanten beïnvloeden
  • Met een goede marketingstrategie kan een bedrijf klanten ertoe zetten om bepaalde producten te kopen. Daarnaast raken klanten vertrouwd met de bedrijven die veel actief zijn op social media, omdat ze veel in beeld zijn.

  • Goede bron voor marktonderzoek
  • Doordat er een grotere interactie ontstaat tussen het bedrijf en de klanten, krijgen bedrijven ook meer feedback. Klanten kunnen deze bijvoorbeeld achterlaten in de vorm van een recensie of een aantal sterren. Ook het analyseren van de paginavolgers of likers levert waardevolle informatie op. Denk aan de demografische factoren van de klanten. Hierdoor krijgt een bedrijf een beter beeld van zijn klanten, waardoor ze marketingactiviteiten gerichter kunnen uitvoeren.

  • Relatief goedkope marketing
  • De meeste social media platformen brengen in eerste instantie geen kosten met zich mee. Pas wanneer er een bericht gepromoot wordt, zal daarvoor moeten worden betaald. De promotie zorgt dan dat berichten een groter bereik krijgen dan alleen de paginavolgers. Aangezien veel van de informatie en interactie gratis is, wordt social media gecategoriseerd als een relatief goedkoop marketingkanaal.

  • Omzetstijging
  • Uit onderzoek is gebleken dat de omzet van bedrijven stijgt wanneer zij actiever worden op social media. Hoe meer online kanalen er worden ingezet, hoe groter de omzetstijging wordt.

Mocht je nu overtuigd zijn van de voordelen van het zakelijk gebruik van social media, blijf dan deze website in de gaten houden. In de volgende blogs geven wij meer informatie over de beste manier om social media in te zetten.