Website trends in 2021
Onze maatschappij hangt aaneen van trends. Dit zien we onder meer terug in wat we dragen, hoe we wonen, wat we lezen, welke series we kijken, wat we eten, hoe we reizen en met welke spullen we onszelf omringen. Ook bij het vormgeven van websites zijn trends te bespeuren. Denk je dat jouw website aan vernieuwing toe is of wil je een nieuwe website (laten) bouwen? Deze trends doen het goed in 2021.
Minimalistisch design
Wie regelmatig op het internet surft wordt gebombardeerd met visuele prikkels en bergen aan informatie. Een website met een rustig, minimalistisch design kan daarom echt als een verademing voelen voor de bezoeker. Zo’n design biedt jou daarnaast de kans een hele duidelijk focus aan te brengen. Vraag je daarom bij elke ontwerpkeuze af hoe noodzakelijk een feature, knop of element op die plek is. Voor een minimalistisch design moet je verder gebruik durven maken van witregels en houd je het aantal kleuren het liefst beperkt.
Kunst en collages
Daarentegen is er ook een trend waarin heldere kleuren, (abstracte) kunst, illustraties en collages juist wel sterk aanwezig zijn. Door deze elementen in je design terug te laten keren, kun je een website maken die naast uniek erg expressief is. Het gebruik van collages zien we veel terug en kan jouw website visueel aantrekkelijker maken. Laat de stijl van de collages aansluiten bij jouw merk of huisstijl voor een mooie samenhangende opmaak. Een design bureau kan je hierbij helpen.
Scrollen van links naar rechts
Wie regelmatig een website opent zal negen van de tien keer op een pagina naar beneden scrollen voor verdere informatie. Deze manier van navigeren is al lange tijd heel gebruikelijk. Toch duiken er steeds meer sites op waarbij een bezoeker horizontaal moet scrollen. Hoewel dit effect verfrissend is en heel goed past bij specifieke website-elementen zoals een galerij met afbeeldingen, moet het voor de bezoeker wel duidelijk zijn dat hij of zij voor meer content horizontaal moet scrollen. Voor surfers is verticaal scrollen nu eenmaal een natuurlijke handeling geworden.
Interactieve ervaringen
Een website met interactieve elementen kan een extra service zijn naar de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een quizje waarbij jouw bezoeker aan de hand van enkele korte vragen een bijpassend deel van jouw productaanbod te zien krijgt. Voor een bezoeker kan dit fijn aanvoelen. Bijvoorbeeld doordat de zoektijd verkort wordt. Wel is het belangrijk dat deze interactieve elementen voorzien zijn van een duidelijke uitleg vooraf. Op die manier weten bezoekers wat ze mogen verwachten. Daarbij moeten de interactieve elementen aansluiten bij jouw doelgroep. Een digital agency kan je helpen hier inzicht in te krijgen.